Dance DJ Mag | My First Gig DjMag.nl Home

First Gig dj Audrey Clarke aka Lady Ace

djladyaceindeepndancemgDe First gig van dj Audrey Clarke aka Lady Ace was in 1992. Als huisgenoot van twee dj’s èn een platenzaakeigenaar in Amsterdam stond elke dag bol van nieuwe platen luisteren en mixen/draaien. Als ze alleen thuis was, sprong ze achter de dj-booth om de draaitafels en mixer onder controle te krijgen.

“In 1990 en 1991 werkte ik in Spanje als entertainer. Daar kwam ik er snel achter dat ik het dj’en heerlijk vond om te doen; het was geweldig om mensen te laten genieten en dansen. Zo vaak ik maar kon, stond ik ’s avonds voor de gasten lekkere nummers te draaien in de dj-booth bij het zwembad. Daardoor had ik al wat technische skills opgedaan.”

Opschroeven
“Om mijn de twee huisgenoten te evenaren, dj Martijn & dj Diablo, die toen al met Carl Cox, Per en Angelo draaiden, moest ik mijn stijl en techniek flink opschroeven. Om inspiratie op te doen, luisterde ik vaak naar andere dj’s, van Dimitri tot Sven Vath en van Mr. C tot Ambient Daan. Mijn smaak was heel divers.”

“Toen ik merkte dat ik een paar platen foutloos aan elkaar kon mixen, ben ik gaan draaien in enkele kleine tentjes waar een dj-booth stond, bijvoorbeeld de Amsterdamse coffeeshop 222. De eigenaar van die shop is een liefhebber van housemuziek en begon ooit Dance Valley.”

Groove
“Destijds verwachtte ik niet dat deze muziek zo groot zou worden en voor zoveel mensen een gigantisch creatieve maar ook professionele wereld zou creëren. In mijn begintijd kwamen lang niet zoveel platen uit als vandaag de dag. Ik hield toen al van een bepaalde groove. Bovendien zocht ik een fijne balans tussen soft en hard.”

“Je kunt je niet voorstellen hoe blij ik vandaag de dag ben met zoveel keus aan speciale tracks van te gekke producers. Op die manier kunnen je sets altijd vernieuwend zijn en hoef ik niet zo te zweten bij het samenstellen van een bepaald verhaal.”

319684_240440529326233_2212524_nmg

Trance Buddha
“Een van mijn eerste betaalde gigs was in Amsterdam, bij Trance Buddha in de kleine zaal. Ik werd gebeld door dj Gino Lightner die mij in de grote zaal wel eens liet opwarmen voor hem. Hoe vroeg of ik die avond de hele avond de kleine zaal kon doen, dus maar liefst vijf uur achter elkaar! Ik was zo zenuwachtig dat ik mijn eerste plaat opzette, daarna wegdook achter de dj-booth en tot tien telde. Toen de eerste plaat eenmaal draaide, vielen mijn zenuwen helemaal weg.”

“Als beginnende dj kun je bang zijn dat het publiek je platenkeus niet goed vindt maar ik denk vaak: ‘Als ik ze te gek vind, vinden anderen dat ook’. Na een tijdje draaien voor een inmiddels fijne volle dansvloer moest ik naar het toilet. Yoen ik weer in de dj-booth kwam, lag er een briefje van 100 gulden op de Technics rond te draaien, maar ik wist niet van wie! Na afloop kreeg ik meteen een boeking in het buitenland. Dat gebeurde vroeger vaker dan nu want nu kent bijna iedereen wel een goede dj in zijn of haar omgeving.”

Platenkoffer gestolen
“Daarna liet Ambient Daan me een paar jaar lang de kleine zaal doen op Awakenings in de Westergasfabriek. Samen draaiden we down tempo techno en house. Op een avond was de platenkoffer van een van de headliners, Billy Nasty, bij het hotel gestolen. Hij wilde toch draaien en zijn manager nam een kijkje in onze platenkoffer of hij wat kon lenen, echt bizar. Uit mijn koffer bleek Leftfield interessant, de rest was te soft, hahaaa.”

“Snel volgden ook eigen feestjes die ik organiseerde voor onder meer Club Magazijn, Rotaan huis (daarna Club More), Westergasterras, Amuse Bouche (nu Sugar factory) en in een Pathé Bioscoop een Epic Star Wars Party met de hele fanclub in kostuums en met muziek van Dimitri en anderen. Ja, zo’n avond zou ik nog wel eens willen meemaken.”

Oude kerk
“Begin 2000 kwam ik bij toeval in contact met een boeker. De man van het agentschap hoorde mij in Dj-Café Aroma, waar ik elke week draaide. Hij vertelde dat hij een aanvraag voor een vrouwelijke dj had om te draaien in de Nightlife, een gigantische tot club omgebouwde oude kerk in Maasstricht. Hij zat echter zo vol, dat hij geen plek bij zijn boekingsbureau voor me had.”

“Die avond in de Nightlife leek het weer alsof het mijn eerste gig was. Zo’n grote club en indrukwekkend soundsystem was ik niet gewend. Gelukkig waren er topmonitors in de dj-booth en kon ik doen waar ik voor was gekomen. Ik weet nog dat ik dacht: ‘Draai gewoon wat je wil en pas je niet te veel aan de omvang van de club; hou de set in een warm en groovy treintje met tracks van Kevin Yost en Tony Thomas Tiefschwarz. Ik zag de booker naar boven komen; ik veronderstelde om zijn ongenoegen uit te spreken. Maar hij kwam vertellen dat de manager mij een resident wilde geven. En zo zat ik gedurende enkele jaren bij een agency, bij wie ook topproducers Juan Sanchez en Mason in de stal zaten en nog op een doorbraak hoopten. Dat laatste is gelukkig gebeurd; ik heb hen vaak een peptalk moeten geven en gezegd dat hun tijd nog zou komen en dat ze ooit de boekingen van zich af zouden moeten slaan.”

Nummer 1-hit
“Met deze artiesten heb ik een toffe tijd beleefd samen op verschillende events, zoals in Miami op het WMC. Hier heb ik ook bizarre momenten meegemaakt. Zo gaven Bob Sinclair en Shapeshifters mij een promo op vinyl; Bob Sinclair omdat ik als enige bij de laatste track van zijn set kwam zeggen -en er waarschijnlijk ook als enige op danste – hoe origineel en lekker ik ‘m vond. Bob was er nogal onzeker over om het eclectische en de vocalen, maar ik was dolenthousiast en heb het nummer daarna overal gedraaid. De reacties liepen uiteen, maar dat nummer, Love Generation, werd een half jaar later wel mooi een nummer 1-hit en heeft voor de house met zangers en muzikanten een nieuwe wereld geopend!”

“Hetzelfde verhaal geldt voor Lola’s Theme van de Shapeshifters. Hoe cool is het dat je hem al een half jaar in platenkoffer hebt voordat zo een track een hit wordt!? Door de agency kreeg ik hier en daar ook boekingen in Amerika, China en op Jakarta. Ik ervoer dit leven als onwerkelijk maar genoot met volle teugen. Intussen hoopte ik andere houseliefhebbers te inspireren.”

Hongkong
“Dat gebeurde bij een bekende organisator van clubfeestjes in Hongkong. Hij wilde een groot event doen in een congresgebouw maar hij kreeg de financiering niet rond. Ik adviseerde hem om met een sponsor te werken. Hij sputterde tegen dat men in China niet geassocieerd wilde worden met housemuziek. Ik legde uit dat die tijd voorbij was en dat juist veel merken/producten mee zouden willen doen. Een jaar later deed hij via een drankensponsor een grote tour door China. Daar word ik nou blij van!”

Radioshow
“De afgelopen tien jaar zijn voorbijgevlogen. Hoogtepunten waren samenwerken met Cosmic Disco, T-Bahn, Sire-G, VET, The Bus, MC Marxman, Nova Caza en Ben Cullum. Ook heb ik op ADE een paar jaar achter elkaar events neergezet met als topper een eigen avond in de Amsterdamse Melkweg, Odeon en Panama. Samen met mijn partner en natuurlijk een van mijn favoriete producers Rubzman bracht ik vorig jaar een eigen productie uit op het label Cosmic Disco. Voor dit label zijn Rubzman en ik samen een radioshow begonnen en vind ik het heerlijk om vanuit de studio een show te maken en guest-dj’s uit te nodigen.”

“In de toekomst hoop ik nog een paar releases uit te brengen, Traktor 4 decks onder controle te krijgen en vooral nog veel leuke events (mee) te organiseren! Graag promoot ik ook nog even een gig: op 3 april 2015 in sta ik in Amsterdam in de Tolhuistuin, samen met Darren Emerson, Per, Lonestriker, Rubzman, C-Jay en diverse anderen. Ik hoop dat er ook daarna nog vele gigs zullen volgen.”

www.mixcloud.com/cosmicdiscorecords
www.cosmic-disco.com
www.facebook.com/djladyacemusic
www.djladyace.info

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Powered by: Wordpress