Dance Fronza.nl Ghost producing Home House of Tracks

Ghost producing: beter goed verkocht dan slecht verzonnen

Oorspronkelijke publicatie op Fronza.nl, 3 juni 2015

Blog Fronza.nl by Marceline 1678 views

Ghost producing een vies woord? Het is zo oud als de weg naar Rome, alleen heette het daar nog ghost writing: teksten voor keizers die niet zo welbespraakt waren, werden geschreven door ingehuurde professionals. Obama schijnt een uitzondering onder zijn presidentiele voorgangers te zijn omdat hij de meeste van zijn speeches zelf schrijft. Or does he?

Want laten we wel wezen: spin doctors zijn niet voor niets uitgevonden in het politieke spectrum. Net als ghost writers. En de wereldberoemde Rembrandt van Rijn was zo druk met drinken, vrouwen en The Man zijn, dat hij een atelier vol leerlingen had die schilderijen naar zijn mal produceerden, waarna hij er alleen maar een handtekening onder hoefde te zetten. Et voilà, een nieuwe Rembrandt was geboren. Ghost painting dus.

Commerciële fabriekjes

En gelooft werkelijk ook maar iemand dat Britney Spears, Justin Bieber of Shakira al hun muziek en teksten zelf schrijven? Echt niet! Waar moeten ze de tijd vandaan halen, mochten ze al gezegend zijn met een onuitputtelijk hitproducerend talent? Daar hebben ze professionele tekstschrijver en producers voor uitgevonden; mensen met een dusdanig bescheiden ego dat ze niet op de voorgrond hoeven of willen staan, maar wel het feilloze hitgevoel en talent hebben dat hen tot commerciële fabriekjes maakt zodat iemand anders – die wereldster – niet alleen met de eer strijkt maar ook alle daarbij behorende perks opstrijkt – veel, heel veel geld, roem, groupies, aanbidding en vooral, het meest schrijnende: hen worden credits toegedicht die ze op geen enkele manier verdienen.

Bescheidenheid

Producent van een hitmachine zijn, vergt buiten een onmisbaar talent een bepaald karakter, een bereidheid om op de achtergrond te kunnen blijven. John Ewbank, hofleverancier van Marco Borsato, is die anonimiteit ontstegen en heeft zelf een bepaalde sterrenstatus bereikt die die van Marco zelf niet heel ver ontloopt. Dat maakt hem een van de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Look, no hands

Denk je echt dat de dikst betaalde dj’s ter wereld, ik noem een David Guetta en, volgens geruchten in de wandelgangen, onze eigen Tiësto, zelf al hun gemakkelijke, hapklare en daarmee commercieel aantrekkelijk hitbrokjes produceren? Dat ze daar überhaupt tijd voor hebben? Of zin in? Guetta – zo is welbekend – geniet meer van de glamour en status die het vak van EDM-dj met zich meebrengt, dan van – wat je mag hopen ooit zijn echte drijfveer was, – juist, ja: de muziek. Men zegt dat de man in een ver en grijs verleden best een aardig plaatje kon draaien; in mijn beleving is hij echter koning van het welbekende: look, no hands! Voor wie dit niet meteen begrijpt: als een dj alsmaar met zijn handen in de lucht staat, dan klopt er ergens iets niet. Dan is de set al van te voren opgenomen en is het on stage slechts een kwestie van op play duwen, waar sommigen ook nog eens tonnen voor krijgen betaald, en elke glimp van het echte ambacht is verdwenen.

‘Ghosts’

Mijn punt is dat de halve wereld ‘ghosts’ inzet om voorts onder eigen naam sier te maken met de creaties van deze onmisbare producenten – ongeacht of ze boeken of musicals schrijven, tracks produceren, schilderen, enzovoort – de mogelijkheden zijn schier oneindig. De Romeinse keizers deden het al; politici kennen het principe maar al te goed, zelfs de MAX-tv-serie Goedenavond Dames en Heren benadrukt het nog maar eens: als je goed kunt zingen, ben je niet per definitie goed in liedjes schrijven. En andersom obviously.

De house industrie maakt net zo graag gebruik van ghost producers, die barsten van het talent. Misschien hebben ze ooit zelf geprobeerd om als dj – al dan niet met eigen tracks – hun brood te verdienen, maar om welke reden dan ook zijn ze een ander pad zijn ingeslagen. Met altijd in het achterhoofd: ‘Toch jammer dat al die tracks waar ik al die tijd in heb gestoken en waar ik in geloof, nu maar verstoffen op de harde schijf. Kon ik er maar iets mee!’

Achter de schermen

Bovendien opereert een deel hen sowieso liever achter dan voor de schermen. Zelf draaien, alle ogen op hen gericht… liever niet!

Belangrijk is dit: ook toptrackmakers die al dan niet bewust en/of teleurgesteld allang niet meer van een grote carrière in de dance dromen, maar vanuit passie het produceren van fijne platen niet kunnen laten, die kunnen deze tracks dus wel naar een groot publiek proberen te brengen. Inderdaad, onder de naam van een podiumbeest dat zelf niet kan produceren. Of daar geen tijd (meer) voor heeft. Copyright houden, is mogelijk, of je laat het afkopen. Als jij een gezegend muzikaal genie bent en zonder enige moeite de ene na de andere bovengemiddeld vette, opvallende, en/of commercieel aantrekkelijk track uitpoept, dan kun je zelfs lekker binnenlopen, misschien die kutbaan aan de wilgen hangen en precies dat doen waar jij goed in bent en waar je lol aan beleeft; jeetje, je zou zomaar van je je hobby je werk kunnen maken.

House of Tracks

Hoe? Nou, daar heeft Onnik Tarvatian House of Tracks voor in het leven geroepen. Een platform waar dj’s met een behoorlijke portie ego en geldingsdrang in hun zoektocht naar een plaat op eigen naam onbeschaamd jouw creaties opkopen en zich voorts die groupies, de limousine, de roem en de credits toe-eigenen. Als je in staat bent je ego opzij te zetten of geen podiumdier bent maar geld wil verdienen met dat waar je goed in bent: goeie dance tracks maken, schaar je dan bij al die anonieme componisten die schuilgaan achter de grootheden die we wel bij naam noemen en stuur ze in, die tracks. Uit (h)erkenning van je eigen talent, omdat je geen publieke geldingsdrang hebt en, heel simpel: omdat je je realiseert dat al die tracks een potentiële pot goud aan het eind van de regenboog zijn. Beter goed ver/gekocht dan slecht verzonnen, zullen we maar zeggen…

 

Blog Fronza by Marceline 1678 vieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Powered by: Wordpress