Dance Fronza.nl Home Portfolio

Multitalent Oded Nir: dj, producer, programmeur en platenbaas

Interview oorspronkelijk gepubliceerd op Fronza.nl, 21 juni 2015

Interview Marceline with Oded Nir
We hebben te maken met een opvallende man met een intrigerend verhaal. Dat is snel duidelijk tijdens het fijne gesprek dat ik had met dj/producer Oded Nir. Het muzikale succes werd de van oorsprong uit Tel Aviv afkomstige krullenbol niet in de schoot geworpen. Inmiddels is hij echter sfeerbepalend en kind aan huis in toprestaurants – onder andere van Michelinsterrenkok Sergio Herman – en is hij in chill out clubs een populaire verschijning. Sinds 2006 is Amsterdam zijn vaste standplaats. Bijgaand een interview met Oded Nir.

Bij het vertrekken uit zijn aangename appartement in de Amsterdamse Pijp benadrukt Oded nog maar eens dat ik slechts enkele hoogtepunten uit zijn leven heb gehoord. Niet meer dan tien procent. Dat verbaast me niets. Hij wist bijvoorbeeld in 2006 tijdens het Cannes Midem Festival, de vip-lounge binnen te glippen en slaagde erin tijdens de vip-opening van Cineac in Amsterdam een demo-cd in handen van de manager van Tiësto te duwen. Urenlang gaf hij in zijn geboorteland Israël basgitaarles om het geld voor een toegangskaart, een vliegticket en een luxe hotel in Cannes bij elkaar te schrapen. Eenmaal daar was de poen snel op en vulde hij zijn maag met de hapjes bij de dagelijkse netwerkborrels die overal plaatsvonden. Zijn brutale actie leverde hem geen platendeal op maar wel een contact dat hem naar Nederland bracht.

Astrologie

Oded groeide op in een ruimdenkend, linksgeoriënteerd gezin in het centrum van Tel Aviv, “locationwise comparable to the Dam in Amsterdam”. Zijn vader werkte in de bouw en zijn moeder is een gerenommeerd astroloog. Hierdoor nam spiritualiteit een bepalende rol in het gezin in. Zijn moeder is sowieso niet de eerste de beste: zij was jarenlang de directeur van het gerenommeerde Adler Centre, een instituut dat zich toelegt op bestuderen en behandelen van gedragsvormen.
Persoonlijke ontwikkeling werd bij Oded en zijn broer aangemoedigd en op zijn achtste verliet hij de reguliere basisschool voor eentje waar kunstonderwijs voorop stond. Hier kreeg hij extra uren pianoles en acteren. Zijn oudere broer Ohad speelde gitaar en Oded nam na de piano de basgitaar ter hand. Zijn broer stapte overigens uiteindelijk in de professionele voetstappen van hun moeder. Oded waagde enkele voorzichtige stappen op dat pad en is onder meer gecertificeerd tarotkaartenlezer – “tegenwoordig alleen voor vrienden hoor” -, maar zijn passie voor muziek trok harder.

Interview Fronza by Marcy
(Foto: Juliana Bruel)

Compassie

Nu hij veertig is, ziet hij duidelijk dat de spiritualiteit meer dan ooit belangrijk voor hem is. Zijn hang naar verdieping en het geloof in de kosmos was altijd aanwezig, maar tegenwoordig heeft het een duidelijke plek, waardoor steeds meer puzzelstukjes op hun plaats vallen. Oded noemt zichzelf mindfull: “Bovendien probeer ik vanuit compassie de wereld te betreden; dat is dus ook de basis van mijn manier van werken. Ik heb zoveel meer geduld dan vroeger. Astrologie – inderdaad, onder meer de stand van de planeten – biedt grote verklaringen voor het verleden maar ook voor het drama van alledag. Als ik me rot voel, dan kan ik dat via de astrologie inhoud geven; het verzekert me tegelijkertijd ervan dat het ook weer een einde kent, zo’n periode waarin ik niet lekker in mijn vel zit. Hoewel ik natuurlijk altijd zelf verantwoordelijk voor mijn eigen keuzes ben.”
Tegenwoordig draait Oded in clubs over de hele wereld – van China tot Zwitserland – is hij resident-dj in de Amsterdamse 5&33 heeft en hier tevens verantwoordelijk voor de totale muzikale programmering, scoren zijn tracks hoog in diverse charts als Traxsource en Itunes Top Dance Charts èn runt hij zijn eigen platenlabel. Dit succes werd hem echter geenszins in de schoot geworpen. “Ik heb hier keihard voor gewerkt en dat doe ik nog steeds.”

 

Koninkrijk van de dj’s

“Nederland is het koninkrijk van de dj’s”, vindt Oded. “Als je in Amsterdam tegen een lantaarnpaal schopt, vallen er zo zes dj’s uit, dezer dagen meestal technominded”, illustreert hij zijn stelling. “Ja, er zijn er enorm veel dj’s en er is veel kwaliteit.” Dat wist hij nog niet in 2006, toen hij de stap naar Nederland waagde
In Tel Aviv werd bij zijn vertrek groots een radio-interview aangekondigd met deze landgenoot die het in ons kikkerland zou gaan maken. Dat liep even anders. “Ik dacht dat iedereen in Nederland me met open armen zou ontvangen. ‘Oded, op jou hebben we gewacht!’. Niet dus. Op 5 oktober 2006 kwam ik op  Schiphol aan; een datum die ik nog steeds elk jaar vier. Helaas bleek al snel dat mijn contact in scheiding lag, het huis was uitgezet en in dezelfde woning in Zeeburg zou bivakkeren die hij voor mij had geregeld. Een contract zat er evenmin in.”

AH-Bonuskaart

“Daar stond ik dan, wat moest ik doen?” Met een brede lach: “Ik schafte meteen een AH-bonuskaart aan; de ultieme integratie, haha.” Zo luchtig bleek de situatie in werkelijkheid niet. Zijn financiën raakten uitgeput, er lag geen platencontract in het verschiet en hij kon niet eindeloos in Zeeburg blijven wonen.
Met zijn kenmerkende oprechtheid besloot hij met zijn laatste geld het radiostation in zijn geboorteland te bellen en de ontgoochelende waarheid op te biechten. De radiomedewerker aan de andere kant van de lijn overtuigde hem er echter van om een maand of twee in Nederland te blijven hangen en dan met grote jubelverhalen terug te keren. “Je had geen Facebook, alleen Hyves, maar ja, dat kende geen kip in Israël natuurlijk; geen haan die ernaar zou kraaien, dus.”

Gene Ferris

De planeten stonden op bepalende tijdstippen in Odeds leven in een voor hem gunstige stand. Telkens weer dienden zich op het goede moment de juiste mensen aan. Vanuit zijn precaire situatie in Zeeburg ontmoette hij King Dread James, een artiest met wie hij nog steeds succesvol samenwerkt. “Ik had hulp nodig.” Via zijn contact uit Cannes leerde hij Chicago houselegende Gene Ferris en vocalist Chapell kennen. “Ze woonden hier, we rookten wel eens een jointje samen en voor ik het wist, bevond ik me steeds meer midden in de Amsterdamse dj-scene. Niemand draaide trouwens mijn genre; ik zat in die tijd nog op 68/70 bpm. Minimal, hiphop en elektro ruled in die dagen; mijn housevocalen waren niet bepaald hip.”

 

Struggle

Hoe onzeker die periode ook was, waarin hij ook nog eens constant tussen Tel Aviv en Amsterdam pendelde, diezelfde onzekerheid heeft het Oded lessen voor het leven bijgebracht, die hij graag wil overdragen aan startende artiesten. “Als je kwetsbaar bent, weten alle asses van de wereld je te vinden. Ze beloven je miljoenen, bieden contracten aan en doen de mooiste aanbiedingen. En je wil ze geloven, natuurlijk. Gene had me voor hen gewaarschuwd, en hij kreeg gelijk. Toen begon de struggle.”
In diezelfde op vele fronten uitdagende periode belandde hij in 2006 via een vriend op de gastenlijst voor de opening van de vermaarde club Cineac, waarvan Tijs Verwest aka dj Tiësto mede-eigenaar was. Oded zag zijn kans schoon, propte zijn zakken vol demo-cd’s, en was present. “Ik was al weken van te voren zenuwachtig en herhaalde eindeloos in mijn hoofd wat ik zou zeggen als ik voor Tiësto zou staan.” Die grote dj tegen het lijf lopen, leek ter plekke onmogelijk, maar Oded zou Oded niet zijn als hij zich zou neerleggen bij het ‘detail’ dat Tijs slechts drie verdiepingen van hem verwijderd was.
Op de derde etage belanden, was niet het probleem. De streng bewaakte vipruimte binnen geraken, dat was de ware uitdaging. “Ik had inside info gekregen: Tiësto had net daarvoor in een club in Israël gedraaid, die ik overigens niet kende. Ook wist ik dat zijn manager Wim heette, geloof ik.” Wanhopig probeerde Oded oogcontact met manager Wim te krijgen. Toen dat lukte, riep hij: ‘Wim, hoe is het man? Herken je me niet meer? Ik heb je niet meer gezien sinds dat optreden in Israël. Hoe is het met je vrouw en kinderen?’. “Die man ontmoet natuurlijk zoveel mensen; hij kan nooit iedereen onthouden.” Prompt mocht Oded naar binnen, overhandigde zijn cd, werd al snel door manager Wim ontmaskerd, “en terwijl de manager toch nog even ‘you’ve got balls’ uitriep, werd ik naar buiten gebonjourd. Helaas nooit meer iets van gehoord.”

Happy Hedonists

Hij moest weg uit Zeeburg en kon tijdelijk terecht op de huiskamervloer van een vriend. Terwijl hij probeerde te slapen, stonden zijn gastheer- en dame ruzie te maken in de keuken. “Een low point. Mijn Israëlische vriendin had geen trek in een lange afstandsrelatie en had het uitgemaakt en ik lag daar op de grond bij een scheidend stel. Het was me duidelijk dat er iets moest gebeuren. Ik was 31! Als ik zestig was, wilde ik mezelf in de spiegel aan kunnen kijken en zeggen dat ik er alles wat in mijn vermogen lag aan had gedaan om van mijn passie, de muziek, succesvol mijn levensinvulling te maken.” Dat bleek een wake-up call.
Via via diende een onderhuur appartement zich aan, te delen met de chef-kok van het Concertgebouw, die in zijn vrije tijd niet onverdienstelijk schilderde. Creatieve geesten komen tot grootse gedachten en zo bedacht Oded dat ze samen een show konden doen; een combinatie van cocktails en chocolade, muziek en kunst. In 2007 vulden ze met het concept Happy Hedonists eenmalig de kleine zaal van het chique Concertgebouw, met Oded achter de draaitafels. Hij had iedereen uitgenodigd die hij in de housescene kende. Met pretoogjes bij de herinnering: “Ik zag hen denken: ‘Hoe komt hij nou hier?’”
De stand van de planeten, karma, noem het hoe je wil, toevallig was er tijdens het event een agent van een boekingskantoor uit Utrecht aanwezig, hetzelfde kantoor van vocalist Chapell, met wie hij overigens dit jaar de single ‘Again & Again opnam’ die, ook Traxsource and Itunes Top Dance Charts bereikte. Eerder had hetzelfde boekingskantoor hem nog de deur gewezen.

Zeeland

Met een professioneel team achter zich zag Oded vervolgens meer van Nederland dan ondergetekende op haar conto heeft. “Zij zorgden voor de gigs. Ik begon in The Mansion, Amsterdam. Het meest heb ik in Zeeland gedraaid, daar heb ik eigenlijk mijn break-through gehad. In Goes en Breskens – hoe gek het ook klinkt, maar ik werd in die vissersplaatsen met open armen ontvangen. Eigenlijk overal; van Maastricht tot Den Helder en van Tilburg tot Ameland.”
Inmiddels richtte hij zich voornamelijk op Chicago house, funky house en soulful house. “Na mijn aankomst in Nederland was me snel duidelijk dat ik origineel moest zijn en bij mezelf moest blijven. Dat wierp nu eindelijk vruchten af.”

Dezer dagen is Oded een gevestigde naam. Hij kan met zijn producties en optredens zijn brood verdienen. Terecht, want wie hem binnenhaalt, haalt een fantastische podiumact in huis. Oded produceert immers niet alleen zijn kenmerkende vocal/house sound, hij speelt tegelijkertijd (bas)gitaar en synthesizer.

 

Leven en dood

Een laatste bepalende stap kwam toen hij er in 2007 wederom alleen voor stond. Hij had al zijn geld in demo’s gestopt, liep twee maanden achter met de huur en zag het niet meer zitten. Opnieuw was het geluk aan zijn zijde. Onverwacht ontmoette hij iemand die contacten had met investeerders, veelal in onroerend goed, maar ze stonden open voor andere ideeën. “Voor ik het wist, stond ik in een kantorenpand met allemaal wachtende mensen, die op zoek waren naar een investeerder. De meesten waren in pak en ik was gewoon mezelf. Niet direct een toonbeeld van zakelijkheid.”
Met niets te verliezen, betrad hij het kantoor van de investerende kennis van zijn kennis. ‘Wat heb je te bieden? Je hebt vijf minuten om me te overtuigen’, kreeg hij te horen en besefte ’Shit, ik heb vijf minuten om mijn carrière te redden’. Oded deed vervolgens precies wat hij moest doen: zichzelf zijn, zonder opsmuk, puur. “Voor mij is het een kwestie van leven of dood. Als je je geld in mij steekt, ga je het zeker verliezen”, buitelde uit zijn mond. Bijna als in een Amerikaanse feelgood movie met een happy end brulde de geldschieter hierop dat niemand hem ging vertellen in wie of wat, hij wel of niet moest investeren. Dat zou hij zelf wel bepalen! “Hij mocht me. Ze mochten me, het bedrijf. Ik was sprakeloos.”

Fronza interview Marcy and Oded Nir

(Foto: Juliana Bruel)

Bluffen is zo slecht nog niet

“Ik was hun eerste artiest. Via hen heb ik mijn eigen platenlabel opgericht, Suntree Records. Ze hielpen me op weg, bemoeiden zich met mijn promotie, zetten mij als een product in de markt en dat heeft blijkbaar gewerkt.”
Nog even terug naar Cannes Midem om nog maar eens aan te geven dat Oded het netwerken zowat heeft uitgevonden. “Ik mocht helaas niet overal naar binnen. Dus ook niet waar de mensen van Sony en Virgin en Café del Mar verkeerden. Tussen de bewakers door sneaken, lukte evenmin altijd. En al helemaal niet toen ze me op een gegeven moment herkenden.” Oded was uiteraard niet voor één gat te vangen en wist zijn opvallende haardos en kleine gestalte te verbergen achter de aanwezige postbussen van de muziekbazen. Als een van hen dan passeerde, sprong hij tevoorschijn en duwde een cd in hun handen. De big boss van Café del Mar spoorde hij aan met de woorden: “Ik zou op jullie label moeten zitten!”

Met zijn eigen Suntree Records, opgericht in 2012, gaf hij de grote labels uiteindelijk het nakijken. Op het Amsterdam Dance Event is hij al jaren een graag gezien artiest. Hij produceert volop en zijn laatste single Again & Again, featuring vocalist Chapell, scoorde hoog in de Traxsource en Itunes Top Dance Charts.

Nee, het werd hem allemaal niet in de schoot geworpen, maar Oded Nir laat zien wat standvastigheid, doorzettingsvermogen en geloof in jezelf kan opleveren. Ondanks alle successen is hij nog steeds de open minded en spirituele man die hij altijd al was. Oded wil startende producers en dj’s tot slot graag een boodschap meegeven: “Bluffen is zo slecht nog niet en als kansen zich aandienen, grijp ze met beide handen aan!”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Powered by: Wordpress