Blogs Food Home

Mora: toekomst van het snacken

Mora’s kijk op het nieuwe snacken

Wat is jouw guilty pleasure?

March 13 – 2013  at Smaak Nederland

Plots zit er in je mailbox een uitnodiging voor een Mora persbijeenkomst omtrent de toekomst van snacken. Cora van Mora is ook aanwezig. Toen ik het uitgebreide programma met sprekers las, dat van half zes tot circa half negen zou duren, wilde ik het afwimpelen. Vriendlief is echter een groot snacker en zag het wel zitten. Dus in het kader van een ‘romantisch’ en ‘culinair’ avondje samen, togen we naar Smaak, een kookworkshoplocatie aan de Amsterdamse KNSM-laan.
mora-9-lr

Eenmaal ter plekke stak gerenommeerd vakjournalist uit de snackbarbranche Ubel Zuiderveld van wal met een presentatie die ons leidde van de eerste mobiele frituurkarren in Frankrijk tijdens de negentiende eeuw tot de toekomst van de snack in 2050. Dit alles geïllustreerd door vele spreadsheets met zwart/witte foto’s uit de zeer oude doos. Uit het relaas van de volslanke Ubo sprak allereerst zijn grote liefde voor de oer-Hollandse kroket, die zijn volwassen zonen nog steeds graag verorberen en dat zullen zij en wij allen naar zijn voorspelling in 2050 nog steeds doen, stelde hij in zijn tamelijk lange edoch wel interessante verhaal vast. Diverse triviale feitjes passeerden de revue. Want je hebt blijkbaar liefhebbers van kroketten met draadjes- of blokjesvlees. Om maar eens wat te noemen. Ikzelf blijk overigens liefhebber van draadjes te zijn: dan proef je in een bitterbal of kroket meer ragout en minder vlees. Onderwijl werden we volop door Cora en Flora van Mora’s bekende draadjesbitterballen voorzien.

mora-8-lr Frituroloog

Ubo de ‘Frituroloog’ werd naadloos opgevolgd door de charismatische marketingman Marcel van Mora. Of die voorletter van Mmm van Mora toeval is, laat ik in het midden. Marcel vlocht echter wel puntig en stijlvol nog even zijn achtergrond bij bedrijf MoNa – ‘scheelt maar 1 letter’ – door zijn verhaal heen en stak voorts een prachtig relaas af over zijn huidige broodheer MoRa. Over het vakmanschap van de oprichter, die zelf slager was. Over het aanwezige Mora-icoon Cora dat tijdelijk in de huid kroop van kinderidool Gemma Glitter. Toen werd nichtje Flora geïntroduceerd, waarna Cora toch weer terugkeerde. We kregen een sneak preview van de nieuwe commercial die pas volgende maand on air gaat. Mora mikt hoe dan ook op de toekomst, gaat niet de concurrentie met Iglo aan en blijft verre van de vis, maar Mora richt zich op waar ze het sterkst in zijn in de frituurbranche: de snacks voor de gezellige momenten. Hoewel in Nederlandse gezinnen volgens onderzoeken kennelijk eenmaal per week patat wordt gegeten, waarbij de woensdag en vrijdag voorkeursdagen zijn, moet Mora het van de borrelsituaties en gezelligheid hebben. Van de bitterballen, de vlammetjes, de partysnacks. Tja, je leert nog eens wat op dit soort gelegenheden.
mora-14-lr
Nu zet Mora in op groenten en op ovensnacks. Ik roep al jaren op tot de aandacht voor groenten in deze bedrijfstak. Sinds ik ooit een pitstop bij een Duitse McDonalds heb gemaakt althans. Daar kon je nuggets met broccoli en kaas bestellen. Lovely, ik was verkocht. Mora gaat nog revolutionairder aan de slag met boerenkoolballetjes met piccalilly in het midden en balletjes met spinazie en feta. Bovendien heeft Mora duidelijk een mindering van conserveringsmiddelen in het vizier.

mora-13-lrAirfryer

Na Marcels verhaal begon het interactieve onderdeel: de nieuwe ovenfrikadellen testen waarbij meerdere malen, ook al bij voorgaande sprekers, een nieuw, zogenoemd revolutionair behoorlijk prijzig apparaat cq een nieuw type oven werd genoemd, de Airfryer. Nou ken ik de Action Fry, enkele jaren geleden door Tefal in het leven geroepen om met slechts één lepel olie te kunnen frituren. Mooi voor snackliefhebbers die het minder vet willen doen, denken ze. Want uit Ubo’s verhaal werd mij duidelijk dat, als je geen vet buiten het product gebruikt om te frituren, het dus… inderdaad, al in het product zelf is verwerkt. Logisch, als je erover nadenkt. Ik was er na één keer gebruik zelf al klaar mee, die Action Fry. Een ronddraaiend systeem wat ‘frituren’ van kroketten en ander zachte substanties belemmert, want dat wordt één grote drab. Voorts duurt het tegen de 25 minuten om één portie patat te bakken… Als je met vier mensen bent, wordt het een maaltijd van uren waarbij de snacks ongeveer anderhalf uur na de patat arriveren. Tamelijk onhandig dus.

mora-16-lr Jeanine

Nu is Mora dus een samenwerking met Philips aangegaan. Ik heb het nieuwe concept van ‘frituren’ – of is het ‘via de oven knapperig maken’? – ter plekke bekeken. Mora-kok Jeanine, al 26 jaar designer van alle culinaire hoogstandjes van het merk, legde het mij en workshopkok Bart uit. Mijn eerste gedachte: wat klein, die Philips Airfryer. Loyaal als Jeanine is, benadrukte ze de kwaliteiten van het apparaat: deze heeft slechts zeven minuten nodig om op te warmen waar een oven er minstens kwartier over doet. Overtuigend werd ze echt toen het tussen die oven en de Airfryer ging. Alles uit laatstgenoemde, komt er mooier en lekkerder uit. Ik geloofde haar meteen. Eén ding is zeker: alles van Mora smaakt mij vanaf nu beter omdat ik weet dat Jeanine het recept heeft bedacht en doorgevoerd. De Morasnack, welke dan ook, heeft letterlijk een gezicht gekregen.

mora-12-lr
Guilty pleasure

Wat mij uiteindelijk het meest raakte, was de vibe die van de gehele Mora-familie uitging. Het leken wel medewerkers van Zeeman of HEMA; zij staan erom bekend dat ze blij zijn met hun baan en het bedrijf en er vierkant achterstaan. En zo ook deze mensen. Zonder uitzondering straalde het plezier en de eigenheid van hen af, goed in hun vel in de positie waarin ze ter plekke professioneel aan de gang waren. Mooi! De dames van het pr-bureau spreidden dezelfde vibe ten toon. Al met al een verrassende avond. Enne… ja, ik blijf fan van de bitterballen van Mora! Mijn guilty pleasure.

#mora #coravanmora #smaak #airfryer #actionfrymora-15-lr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Powered by: Wordpress