Dance DJ Mag DJ Mag | My First Gig DjMag.nl Home Portfolio

My First Gig Axel Doorman

my-first-gig-Axel-Doorman-marcelinekeMy First Gig dj/producer Axel Doorman

Gepubliceerd op DjMag.nl 25 februari 2016

 

My First Gig dj/producer Axel Doorman:

“Mijn eerste plaatjes heb ik na het zoveelste bezoek aan ID&T meegekregen onder het motto: ‘Hier heb je platen, nu willen we je even niet meer zien’. ID&T was destijds in mijn dorp Wormerveer gevestigd.”

 

“Dit was ergens in 1997. Na het al bekende instarten en uitfaden van cd’tjes kwam ik voor het eerst in aanraking met SL1200 MK2’s, zodat ik al die gekregen hardcore plaatjes kon draaien. Ik was meteen verkocht.”

Foto-voor-het-geval-je-iets-algemeens-nodig-hebt-marcelineke

Fanatiek

“In die tijd had ik samen met nog een paar andere jongens een radioprogramma bij de lokale omroep. Dat was natuurlijk de ideale plek om te oefenen. Na een tijdje liepen de platen gelijk en werden tapes en later de minidiscs opgenomen voor vrienden en kennissen. Omdat ik toen nogal fanatiek was, ging ik ook hier tot aan vervelens toe mee door.”

 

De Richter

“Ergens vlak voor de eeuwwisseling kreeg ik mijn eerste residency in De Richter in Zaandam. Daar stond ik als jonge broekie de hele avond aan elkaar te draaien. Dat is ook de periode waarin ik verliefd werd op techno.”

 

Vinyljagers

“Mede door de sets die dj Dano draaide, ben ik zelf techno gaan kopen. Dat deed ik bij Music Zone, voor vinyljagers ‘the place to be’ in Zaandam. Uren bracht ik in de zaak van John Steenkist door om platen te beluisteren. Ik was toen zeventien en stronteigenwijs. Natuurlijk had ik maar een beperkt budget, dus liep ik telkens met slechts twee of drie vinyltjes trots de winkel weer uit. Het mooiste was dat De Richter er bijna letterlijk naast zat. Dus: platen kopen en meteen uitproberen met de overige inhoud van de platentas! En zo stonden ikzelf en de andere jongens die er draaiden bijna iedere dag te rommelen met de Technics draaitafels en de mixer, die trouwens echt afschuwelijk was!”

Mijn-eerste-festival-marcelineke

Luxemburg

“Mijn eerste grote gig vond plaats in 2001 in Luxemburg. Ik ging altijd met een vriend en zijn ouders mee op vakantie naar dat land, naar het plaatsje Echternach. Over het algemeen niet de spannendste bestemming, maar eenmaal per jaar ging de regio helemaal los aan het meer tijdens het E-Lake Festival. Dat was voor ons absoluut de reden om erheen te gaan.”

 

Droom

“Vanaf de eerste keer dat ik het E-Lake Festival had bezocht, had ik me ten doel gesteld daar ook eens te draaien. In 2001 werd die droom werkelijkheid. Ik had net mijn rijbewijs en ben met een club vrienden, mijn toenmalige vriendin, een tent en een lading platen naar Echternach gereden.”

 

Monika Kruse

Op 11 augustus 2001 om vier uur ’s middags stond ik er. Met klamme, trillende handen – iedere dj heeft het minimaal één keer meegemaakt – zette ik de eerste plaat aan. Voor mij was dit absoluut een van de mooiste dagen van mijn leven, want ik draaide op mijn eerste festival! Bovendien stond ik samen met heldin Monika Kruse op de line-up. Omdat het nog zo vroeg was, stonden uiteindelijk alleen mijn trouwste supporters (mijn vrienden) en wat locals op de dansvloer. Dat maakte mij natuurlijk helemaal niet uit, want dit was mijn dj-ontmaagding op een festival!”

 

Beatport

“Na een rustige periode belandde ik in 2005 bij een platenlabel dat nieuw talent een kans gaf om zelf geproduceerde muziek daadwerkelijk de wereld in te krijgen. Dit gebeurde op een toen nog niet geheel bekende manier, namelijk digitaal als mp3.”

 

London Calling

“Het label had een stand op de muziekbeurs in Londen en gaf samen met DjMag een feestje ter gelegenheid van London Calling. Dat vond plaats in de Inigo Bar, een gezellig klein danscafé in een typisch Londense wijk. Samen met niemand minder dan Smashing Sebastian, Don Diablo en Isis werd ik erheen gevlogen om ook een set te draaien.”

 

Metro

“Na een geslaagde vlucht naar Luton en vervolgens een relaxte treinrit naar het Kings Cross station, kwam ik er achter dat de weg vinden in Londen niet direct makkelijk was. Het metrosysteem werkt er toch heel anders dan het onze. Uiteraard stapten we in de verkeerde metro en eindigden dus ergens in een verre buitenwijk. Zeulend met onze platentas en handbagage slenterden we door de buurt, op zoek naar iemand die ons in de goede richting wilde sturen. Toen dat eindelijk lukte, bleek dat we ongeveer een uur van onze bestemming verwijderd waren. Er zat weinig anders op dan toch maar even te bellen met de organisatie. Na een halve wereldreis door Londen bereikten we onze eindbestemming. We hadden zelfs nog tijd om even te relaxen en te netwerken.”

 

Diepe

“De avond zelf was geweldig! Iedereen die ooit in Londen is geweest, weet hoe onze westerburen kunnen feesten. Dit was tevens ook de avond dat ik voor het eerst in aanraking kwam met de toen enorm innovatieve Pioneer CDJ1000. Hoewel het publiek het wel naar de zin had, voelde het voor mij alsof ik ineens in het diepe moest springen, want ik kende die cd-spelers nog helemaal niet. Toch is het gelukt. Daarna heb ik geweldig genoten van de draaikunsten van eerder genoemde dj’s.”

 

Pure

“Mijn hoogtepunt tot nu toe was de Dance Parade in Rotterdam. Ik draaide als resident op de Pure feesten van BPM Productions. Na een paar leuke events in de Organza in Maarssen, wisten ze een slot te bemachtigen in de Dance Parade stoet. De trailer en aanwezigen waren flamboyant uitgedost in het goud. Die kleur symboliseert voor mij ook de waarde van deze ervaring. Wat we toen namelijk nog niet wisten, was dat het de laatste Dance Parade zou zijn. Helaas ben ik niet aan draaien toegekomen, maar als MC heb ik alsnog de grootste lol gehad en genoten van elk moment.”

 

 

Dj Damian

“Naast de fijne techno, tech house, progressive en deep house die ik vandaag de dag meestal draai, ben ik als dj Damian ook nog steeds actief in de hardcore scene. Dat doe ik via mijn meest favoriete label aller tijden: Cenobite Records van Michel Klaasen. Onlangs had ik de eer om met de gehele huidige Cenobite crew (van Nederlandse bodem) op het legendarische Hellraiser feest te mogen draaien. Elke dj kreeg twaalf minuten om vol gas ouderwets te beuken. Deze ervaring staat ook hoog genoteerd in mijn lijst van muzikale hoogtepunten.”

 

Verlegen

“Ik ben ook dol op kleine, intieme feestjes op locaties waar je geen feestje verwacht. Ik draai met net zoveel plezier op een verjaardagsfeest bij iemand in de huiskamer als in een kleine of grotere club. De kleine locaties zijn het leukst vanwege het directe contact dat je met aanwezigen hebt. Hoewel ik vrij verlegen ben en soms wat ongemakkelijk in een gesprek zit, zijn dit juist de plekken waar je als dj het meeste kunt leren. Je moet rekening houden met elk persoon die aanwezig is – zeker als het aan naamsbekendheid schort en je niet iedere week volgeboekt bent.”

 

Hobby

“Dat maakt het net leuk. Je hobby is je werk. Nadenken 2.0; tien stappen vooruit en zonder set en planning direct op de mens af, en dan toch nog een verhaallijn in de set neer weten te zetten.”

 

“Ik ben niet van een bepaald genre binnen de house; die hokjesgeest heb ik al een tijd geleden uitgedreven. Draaien is en blijft vooral een kwestie van aanvoelen hoe de sfeer is en daarop reageren. Niet alleen maar meer van hetzelfde draaien, maar juist zo spannend en prikkelend mogelijk, zodat je het iedereen naar de zin maakt. Want dat is uiteindelijk toch je taak als dj. Wat ik zelf erg leuk vind, is, dat als je maar creatief genoeg denkt en buiten hokjes stapt, je de mensen met een glimlach en goed gevoel de club, huiskamer of het festivalterrein af ziet lopen.”

 

 

 

 

 

http://twitter.com/AxelDoorman

 

http://www.facebook.com/axeldoormanmusic

 

http://soundcloud.com/axeldoorman

 

http://www.mixcloud.com/AxelDoorman

 

http://www.instagram.com/axeldoorman

 

http://www.traxsource.com/artist/171118/axel-doorman

 

http://classic.beatport.com/artist/axel-doorman/376419

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Powered by: Wordpress