Om Unilever hing voor mij de laatste jaren een ietwat onbehaaglijk aura van gmo’s, conserveringsmiddelen en chemie. De associatie Unilever en eco bestond voor mij niet. Tot een vriendin me terecht wees: Unilever schijnt als bedrijf een voorloper te zijn op het gebied van maatschappelijk ondernemen. Een korte blik op de site onder het kopje Duurzaam Leven levert inderdaad een waslijst aan sympathieke acties op. In hoeverre gaat dat ook voor de producten op?
Sites met honderd procent natuurlijke verzorgingsproducten, gemaakt met respect voor mens en milieu, schieten niet alleen als de spreekwoordelijke paddenstoelen uit de grond, ze varen tevens wel. Heel wel. Biosolomooi.nl, John Masters Organics en Tasty Skincare zijn slechts een minuscule greep uit het overweldigende aanbod en de markt is enorm. Toch best apart dat een multinational als Unilever niet groots inzet op dit enorme verkoopargument.
Macademianoot
Tijdens de overigens prima opgezette presentatiemiddag in Hotel Morgan en Mees in Amsterdam lag het tempo hoog en werd met geen woord gerept over dierproeven, fair trade en honderd procent biologisch. Wel weet ik nu dat de basis van de nieuwe Andrelon-lijn berust op de kracht van de lotusbloem en de amandel en macademianoot zijn elk de basis van een van de andere varianten. Hoe, waar en onder welke omstandigheden deze in principe natuurlijke grondstoffen zijn geteeld voordat ze in een paarse, glossy verpakking belandden? Daar wordt niet over gerept.
Trend: Droogshampoo
Zowel bij Andrelon als bij Toni & Guy was een hoofdrol weggelegd voor droogshampoo. Ik heb het wel eens ontvangen om te proberen maar gaf het altijd direct door aan mijn toenmalige collega, die er verzot op was. Droogshampoo? Call me oldfashioned maar gevoelsmatig spuit ik alleen maar meer rotzooi in mijn haar in plaats van de broodnodige wasbeurt die het eigenlijk behoeft. De helft van de dames in mijn groepje van acht was dolenthousiast. “Ik was mijn haar bijna nooit meer, oké, een keer per week”, gaf een van de journalisten/bloggers prijs. Je zag de enthousiaste haarstylisten van beide Unilever-merken gewoon voor onze ogen gróeien. Info: www.andrelon.nl en www.toniandguy.nl
Alternatieve Vaseline
In de hotelkamer die voor Vaseline was ingericht, werden mijn ogen vooral getrokken door de geweldige cowboyboots van de sympathieke ambassadrice van het merk. Ze gaf een folder mee met vijftien alternatieve toepassingen van het oeroude merk. Die zal ik jullie zeker niet onthouden, want enkele tips klonken mij bijzonder handig in de oren. Info: www.vaseline.nl.